Kerja oh kerja

>> Sunday, July 1, 2012

...assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua....

kali ni buat julung2 kali aku nak cakap pasal kerja...KERJA OH KERJA!!!




Most overall individu yang bergelar manusia nak kerja yang gempaq2, gaji pun nak besar2 biar berguni-guni duit sampai patah tulang spina tak larat nak pikul...sekarang aku pun dah abes study baru2 ni...sampai sekarang belum dapat keje tetap lagi lahh...sekarang ni duduk rumah mak bapak, kadang2 ade jugak duk merempat rumah kawan2 tolong jaga ayam itik dan tolong lastik cicak rumah dorang...dah macam2 borang, permohonan keje dan lubang2 pekerjaan aku dah isi maybe belum ade rezeki lagi buat mase ni...ape yang penting aku dah usaha yang terbaek bukan hanya berserah pada takdir semata-mata..sabor jelahhhh..

Sepanjang aku hidup atas muka bumi, ke hulu ke hilir atas kerak muka bumi dah macam2 kerja aku pernah buat...habis SPM aku pernah kerja..pastu habis ambek STPM pun aku kerja jugak...mase tuh masih budak2 lagi pandai masak megi rendam dalam air panas je...boleh dikatakan setiap kali bile aku abes study je aku keje...

Nak cakap pasal pengalaman kerja aku dulu...aku dulu pernah kerja kat kilang papan..dah la body aku pun mcm papan je...hari2 duk mengadap papan...memang boring keje kat situ jadi kuli je...kat situ 3 bulan je aku keje pastu aku cabut....Pastu aku pernah keje sebagai cashier kat Giant...Dekat 4 bulan je aku keje...Yang aku tak boleh lupe satu kes sampai hilang duit dalam drawer aku ade orang yang rembat... abes gaji aku kene potong ganti balik duit yang hilang tuh...kalau aku taw sape yang rembat, aku ludah cendol atas muke dia..hakkkkk tuuuiiiiii!!!!....

Then aku pernah kerja kat kedai runcit...tauke tuh cina...as pembantu kedai je...tolong angkat2 barang, susun2 barang...macam tu la rutin harian kerja aku kat situ...keje situ 2 bulan pastu aku angkat kaki blah...yang lawaknya aku keje kat situ ramai customer ingat aku ni anak tauke tuh...wakakah...lawak je derrr...sampai ade sorang customer tuh mintak maap kat aku...."mintak maap la dik, abang ingatkan adik ni cina"...aku sengih2 je macam kerang busuk..tu pun dia tahu selepas dia tanya aku ni asal orang mana...aku punya cite la kat dia pasal diri aku...kalau aku ade bawak resume aku dah bagi satu copy kat abang tuh...hak hak hak

Dan sekarang ni pun keje jugak la buat2 projek elektrik sikit2 sementara tungu keje2 lain yang aku apply...tapi boleh la nak hidup cari duit nak buat belanja sara diri supaya tak sengsara diri...

Aku kalau duk kat rumah kalau tak keje tak taw nak buat ape....Mak plak aku suri rumah sepanjang masa..mak aku ni jenis rajin kemas2 rumah tak macam aku ni pemalas...Beliau plak tuh tak suka tengok sape2 duk relak kat rumah lebih2 lagi aku ni...kalau nak ikutkan memang belambak keje kat rumah ni...aku je yang berat tulang pemalas...Kata2 daripada mak aku, aku qoute :

"kalau ye pun duk kat rumah tu tak ade keje tolong2 la kemas2 rumah, sapu2 sampah, bersih2 kawasan rumah........."


Selepas gegendang telinga aku bergetar sahaja dengar qoute kat atas tuh kalau aku wat donno je tak pasal2 mak aku membebel kat aku plak...kalau mak aku dah start membebel, ya ampun tahan jela...bile dah start membebel dah berapa decibel (dB) suara mak aku telinga aku kene tahan...hak3... tapi dah memang salah aku sebab tuh mak aku membebel...bukan hobi mak aku suka suki je membebel tak tentu pasal...mak aku pun fedup jugak takkan la hari2 nak mention benda yang sama kat aku..aku sabar jela walau pun telinge aku capang macam nabil, tapi dah kalis dengan serangan daripada mulut mak aku...aku macam biase la buat muke VIP (Very Innocent People)...(tapi walaupun aku ni pemalas aku tolong jugak mak aku..bukan aku sampai tak tolong langsung..aku tak nak jadi anak derhaka..syurga bawah tapak kaki mak aku..)


Hari berganti hari..mase kejap je berlalu seolah-olah tak perasan plak...aku masih lagi tercari-cari kerja ni...nak buat pilihan yang mana terbaek untuk diri kita tu kadang kala berat untuk kita fikirkan...ni soal mase depan kita bebb..semua orang nak yang terbaek dalam hidup..semua orang nak berjaya di dunia dan dia akhirat...kita sebagai Umat Islam perlu yakin dengan sepenuh-­penuhnya bahawa rezeki terletak dalam kekuasaan Allah atau di tangan Allah, bukan di ta­ngan makhluk..

Haaaaa, bile kita dah kerja tuh perlu kita ingat kerja tuh satu ibadah bagi yang buat kerja halal la..tak kira la keje tuh senang ke sudah ke...bagi tekanan kepada kita ke...InsyaAllah jika kita anggap ianya ibadah pasti ade keberkatannya...dan pastinya kita berasa seronok melaksanakan tanggungjawab dan amanah kerja yang telah dipikul oleh kita...

p/s; sape2 yang dapat keje tuh jgn lupe nak belanje :-)

0 comments:

http://urang-ulu.blogspot.com/

2010 - 2012 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda dibenarkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam blog ini untuk tujuan penyebaran dan perkongsian maklumat, tanpa perlu memberitahu kepada pihak urang-ulu.blogspot.com
contact me : Urang Ulu

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP