Taman Burung Kuang Ajil

>> Sunday, August 15, 2010

Burung kuang merupakan antara spesis burung yang paling cantik di dunia..Sekarang memang sukar cari burung ni sebab faktor kepupusannya..Tapi bagi anda yang berminat,datanglah ke Taman Burung Kuang Ajil di Daerah Hulu terengganu merupakan satu destinasi menarik untuk di kunjungi. Taman Burung Kuang Ajil mempunyai koleksi burung kuang yang terbesar di Malaysia dan telah pun tersenarai dalam Malaysia Book of Records.

Pemikinya Oh Huat Suwi dan anak lelakinya Siong Lai memiliki satu-satunya taman burung kuang persendirian di Malaysia dan mungkin yang terbesar di Asia Tenggara.

Taman burung seluas 0.688 hektar itu yang terletak di Ajil, sebuah pekan yang mengambil masa kira-kira 40 minit perjalanan dari Kuala Terengganu menghala Kuala Berang, mempunyai kira-kira 40 spesis burung kuang dan enam jenis merak yang diperolehi dari dalam dan luar negara.


Taman burung ini terletak dekat dengan Perusaharaan Sekolah Memandu (PSM) kat Ajil tempat aku ambil lesen memandu dulu.. siapa-siapa yang berminat boleh datang..kadar bayaran kanak-kanak RM 4 & dewasa RM 6..di buka setiap hari 9 am - 6 pm..




Rippon Silver



Crested Wood Partridge




Palawan Peacock Pheasant




Red Golden


TAMAN KUANG AJIL DIBUKA KEPADA UMUM. TELEFON: 609-6817358

ATAU E-mail;oh8@tm.net.my

0 comments:

http://urang-ulu.blogspot.com/

2010 - 2012 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda dibenarkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam blog ini untuk tujuan penyebaran dan perkongsian maklumat, tanpa perlu memberitahu kepada pihak urang-ulu.blogspot.com
contact me : Urang Ulu

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP