Sajak Orang Hulu Terengganu

>> Wednesday, August 11, 2010

Kat tempat aku tinggal daerah Hulu Terengganu ada seorang penyajak dan juga pelakon teater yang terkenal. Namanya Ibrahim Mohamed Taib. kadang2 orang panggil dia ibrahim hulu.

Ibrahim dengan style bahasa Hulu Terengganu baca sajak memang syok habis,.Bila dia start je baca sajak fuh memang dengan bahasa Hulu Terengganu tu pening kepala sampai orang Terengganu sendiri tak faham..Biasanya orang Hulu Terengganu faham la...bahasa yang digunakan memang asli dan klasik huhuuhu..sebab ini lah Hulu Terengganu ni begitu unik berbanding dengan daerah lain kerana bahasa pertuturan ni merupakan trademark nya hahaha..

Dulu kat tempat aku study ramai gak member satu negeri selalu gak perli aku sebab aku ni berasal dari Kuala Berang @ nama jolokan Bandar Bawah Tasik (pekan yang famous kat Hulu Terengganu) kononnya aku ni orang hulu la duduk dalam kawasan pendalaman..dorang selalu gak ajuk2 cakap hulu..tapi lantak dorang la aku buat bodo je..macam la dorang tu bagus sangat...tp yang penting aku bangga hahaha menjadi salah seorang warga Hulu Terengganu..walau apa pun "aku tetap urang ulu.."

* aku guna bahasa standard kalau aku guna bahasa Hulu korang haram tak faham apa aku tulis..


Jom layan sajak

Mok aku nok tubaik (mak aku nak keluar)
Sajak yang mengisahkan tentang seorang penagih dadah yang terperingkup di dalam penjara.






Jadilah awang
Sajak yang mengisahkan tentang seorang bapa yang menasihati seorang anaknya yang seorang penagih dadah.


1 comments:

theriderinblack January 31, 2016 at 3:08 PM  

Alfatihah buat penyajaknya. Hilangnya sebutir permata yg sukar dicari ganti.

http://urang-ulu.blogspot.com/

2010 - 2012 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda dibenarkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam blog ini untuk tujuan penyebaran dan perkongsian maklumat, tanpa perlu memberitahu kepada pihak urang-ulu.blogspot.com
contact me : Urang Ulu

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP